FANDOM

Hohtava, kieppuva allas, joka tunnetaan nimellä First Well of Eternity (Ikuisuuden kaivo) oli kerran valtavia arkaanisia taikavoimia sisältävä järvi. Se sijaitsi alunperin ikivanhalla Kalimdorin mantereella lähellä Night Elffien (Yöhaltijat) kaupunkia nimeltä Zin-Azshari. Nykyisin Ikuisuuden kaivon paikalla on Maelstrom, joksi kaivo luhistui the Great Sundering (Suuren Erotuksen) aikana War of the Ancients (Muinaisten sodan) seurauksena.

Toinen ikuisuuden kaivo, The Second Well of Eternity, oli masiivinen allas, jonka vesi oli täynnä raakaa manaa. Siitä tuli World Tree (Maailmanpuun) perusta. Kaivo on nykyisin yksi mahtavimmista arkaanisen magian lähteistä maailmassa, ja niin Demon(demonit), Warlock (Manaajat) kuin Mage (velhot) ahnehtivat sen voimaa. Maailmanpuun mahti on tukahduttanut kaivon voiman korruptoivan vaikutuksen vuosituhansiksi, mutta mikäli puu joskus tuhoutuisi, kaivo olisi käsittämättömän voiman lähde kaikille pahanluonteisille olennoille, jotka vain ovat riittävän voimakkaita sitä käyttämään.

HistoriaMuokkaa

Kymmenentuhatta vuotta ennen kuin örkit ja ihmiset ottivat yhteen Ensimmäisessä sodassaan (First war), Azerothin maailma keinutti yhtä ainoaa massiivista mannerta, jota meri ympäröi. Tuo maamassa, Kalimdor, oli koti toisenlaisille lajeille ja olennoille, kaikki kamppaillen selviytymisestään heräävässä maailmassa raakojen elementtien keskellä. Tämän tumman mantereen keskellä oli mysteerinen, energiaa hehkuva järvi. Järvi, joka myöhemmin tunnettaisiin Ikuisuuden kaivona, oli maailman magian ja luonnonvoimian todellinen sydän. Kaivo veti energiaa äärettömästä Suuresta Pimeydestä (Great dark), toimien mysteerisenä lähteenä, joka lähetti väkeviä voimiaan ympäri maailmaa, raviten elämää sen kaikissa ihmeellisissä muodoissa.

Tästä maagisesta eetteristä syntyivät Silithidit. (Tämän suhteen ei voida olla varmoja, sillä WarCraft III manual väittää, että Titaanit asettivat kaivon, mutta the War of the Ancients Trilogy puolestaan väittää, että Vanhat jumalat kykenivat käyttämään kaivon energiaa).

Kaivon läheisyydessä Kuningatar Azsharan valtakaudella kukoistava yöhaltioiden yhteisö käytti kaivon energiaa huolimattomasti, tarkemmin sanottuna tästä olivat vastuussa kuningatar Azshara ja hänen Korkeasyntyisensä (Highborne). Sargeras, maailmojen välillä kulkeva titaani, aisti Ikuisuuden kaivon hehkuvan energian tämän seurauksena. Ahnehtien kaivon valtavia voimia itselleen, Sargeras kokosi Tulen Legioonansa (Burning Legion) ja lähestyi kuningatar Azsharaa, manipuloiden tämän ja Korkeasyntyiset avaamaan ulottuvuusportin Kaivolle. Azshara ja hänen Korkeasyntyisensä kuvittelivat Sargeraksen jumalana, ja suostuivat auttamaan tätä, mikäli saisivat maistaa hänen suunnattomia voimiaan ja ymmärrystään (itseasiassa Azshara kuvitteli, että Sargeras menisi naimisiin hänen kanssaan). Tämä johti Tulen Legioonan (Burning Legion) ensimmäiseen tunkeutumiseen Azerothiin.

Archimonde ja Mannoroth astuivat Sargeraksen käskystä ensimmäisinä Azerothiin. Syöksyessään Kalimdoriin he repivät maailman riekaleiksi ja imivät siitä kaiken energian mitä suinkin pystyivät. Sargeras odotti sillä aikaa Twisting Netherissä, että Azshara vahvistaisi ulottuvuusporttia riittävästi, jotta Sargeras itse voisi astua Azerothiin.

Viime hetkellä yöhaltiat, tukenaan Cenariuksen puukansa ja Alexstraszan lohikäärmeet, kokosivat voimansa ja kapinoivat Korkeasyntyisiä ja kuningatartaan vastaan. Seurasi taistelu, joka tuhosi Ikuisuuden kaivon ja samalla suuren osan Kalimdoria (Suuri Erotus; Great Sundering). Azerothin puolustajat maksoivat siis kalliin hinnan singotessaan demonit takaisin Twisting Netheriin, mutta ensimmäistä kertaa Sargeraksen suunnitelma oli epäonnistunut. Ikuisuuden kaivo luhistui, kun valtavia arkaanisia voimia sisältävä ulottuvuusportti Kaivolle katosi, ja portin voimat repesivät. Massiivinen osa Kalimdoria hukkui valtamereen, ja Ikuisuuden Kaivon paikalla on nykyisin vain jättimäinen pyörre, joka myöhemmin nimettiin Maelstromiksi.

Kaivon energia ei kuitenkaan kadonnut, vaikka kaivo itse tuhoutui. Yöhaltija Illidan, joka oli itse addiktoitunut arkaanisiin voimiin, oli täyttänyt seitsemän pientä pulloa Ikuisuuden Kaivon vedellä, ja hän tyhjensi kolme näistä Mount Hyjalin huipulla sijaitsevaan järveen, luoden uuden kaivon. Tämän järjettömän teon seurauksena hänen veljensä Malfurion ja puolijumala Cenarius vangitsivat hänet syvälle Mount Hyjalin alle.

Punainen lohikäärmekuningatar Alexstrasza kasvatti G'Hanirin siemenestä uuden kaivon päälle puun, ensimmäisen Maailmanpuun. Koska Illidan ei ollu tyhjentänyt kaikkia pulloja järveen, lohikäärmelentueiden johtajat kykenivät loitsimaan puun. Ysera, vihreän lohikäärmelentueen johtaja, siunasi puun siten, että Yöhaltoiden druidit voisivat astua unessaan Emerald Dreamiin (Smaragdiuni), Yseran valtakuntaan. Vaikuttaa kuitenkin siltä, etteivät Yöhaltijat tarvinneet tätä siunausta voidakseen astua uneen; Malfurionin tiedetään astuneen uneen ennen Maailmanpuuta, ja druidit pystyvät kulkemaan Emerald Dreamissa edelleen.

Tärkein siunaus tuli kuitenkin Nozdormulta, pronssisen lohikäärmelentueen johtajalta ja ajan herralta. Hän siunasi puun siten, että niin kauan kuin se vain seisoisi, Yöhaltiat eläisivät ikuisesti eivätkä koskaan sairastuisi. Tämä varmistaisi, että jopa kaikkein korruptoituneimmat Yöhaltiat olisivat pakotettuja suojelemaan puuta.

Sunwell, Auringon Kaivo, luotiin myös yhdestä Ikuisuuden Kaivon vettä sisältävistä pulloista. Suuresta Erotuksesta selvinneet Korkeasyntyiset loivat sen jollakin tavalla Illidaniltaan viemällä pullolla.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki